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유아이에이 건축사사무소
URBAN INTENSITY
도시의 내적 강도를 위한 새로운 도시 건축 유아이에이는 서울시 서초동에 자리잡은 디자인 회사로
도시의 역동적인 환경에 대응하며 최대한의 건축적-상업적 가치를 제공하는 디자인 중심의 도시건축가집단이다.

유아이에이는 건축적으로 물질적 비물질적 조직적 수행에 관심을 갖고
현재와 미래의 더 나은 도시환경과 사회적-문화적 생활의 공간적-시간적 내적 강도를 향상에 가치를 둔다.

디자인을 통한 지속 가능한 도시와 공동체 만들기의 일환으로 ‘Everyday Design’을 운영하고 있다.
전문분야
설계
대표자
위진복
설립
2006년
주소
서울 서초구 반포대로24길 42-6 (서초동, 태진빌딩) 101호
연락처
02-6348-1575
이메일
jinbokwee@gmail.com
홈페이지
http://ui-architects.com
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생태계획


우마랑(牛馬廊) 녹지연결로는 경부고속도로로 인해 완전히 단절된 강남권 녹지의 단절을 회복하고 녹지의 단절로 인해 발생했던 생물 다양성 감소 문제와 로드킬 문제를 해결하는 데에 가장 큰 목적이 있다. 동시에, 서울 시민들이 생태네트워크의 중요성과 생물서식공간의 복원방법에 대하여 실질적으로 이해하고 학습하며, 나아가 함께 참여하는 공간으로서 큰 역할을 할 것으로 기대된다.

 

부지와 인접한 자연 수림 지역의 유사 식생을 도입하여 기존 수림을 자연스럽게 연결시키며, 향후 건강한 생태계의 안정적인 형성을 위해 천이를 유도할 수 있는 지역의 잠재 식생을 도입하도록 한다. 우면산과 말죽거리 공원에 서식하는 소동물, 조류, 곤충이 이질감 없이 생태통로를 이용할 수 있도록 브릿지 유입부를 Y자 형태로 벌려 최대한 넓히고, 이동과 휴식, 은신과 서식에 필요한 식재가 이루어지도록 계획하였다. 또한 인간의 간섭에 대한 노출 가능성을 줄이기 위하여 산책로와 생물 이동 통로를 분리시켰다.

 


Ecology Scheme

 

The main purposes of Cow Horse Bridge, green connection bridge, is to restore completely disconnected green area of Gangnam by Gyeongbu Expressway and resolve issues on reduction of biological diversity due to disconnection of green and roadkill. We also expect this bridge to be a place where Seoul citizens can practically understand and learn the importance of ecological network and restoration method of wildlife habitats. Furthermore, this bridge can play a large role as a place where people can actually participate on this process.

 

Naturally connect this bridge to existing forest by planting similar planting species to adjacent natural forest and adopt potential vegetation which can induce ecological succession for stable formation of ecosystem. The entries of this bridge is widened as much as possible in form of Y for small animals, birds, and insects, which inhabit in Mt. Cow Sleeping and Horses Feed Park, to utilize the bridge without any sense of displacement and also planned to plant necessary planting for their travel, resting, hiding, and inhabitation. In addition, walkway for human and route for wild animals are separated in order to minimize the possibility of exposure to human interference.

 

 

구조계획

 

생태적으로 보행로와 녹지 연결로를 분리하는 원칙하에, 아치 단면은 도로상부 105미터를 큰 두개의 아치가 쌍으로 가로지르며, 횡력 저항력이 높은 효과적인 구조이다.

 

보행로는 쌍아치 사이에 매달려 녹지 연결로와 분리되면서, 보행자들에게 다양하고 입체적인 전망을 제공한다. 보행로 난간은 안전을 위해 1.8미터 다공철판(punched metal)로 계획하였다.

 

쉘형 구조인 모노코크(monocoque)는 구조체이면서 외피가 따로 필요 없어 별도의 무근콘크리트로 인한 하중의 증가가 없는 구조, 외피의 일체형이다. 각 아치 부재의 지오메트리(geometry)는 모두 같아 시공상 경제성을 높였다.

 

 

Structure Scheme

 

Under the principle of ecologically separating human walkway and green connecting road, two large arches cross in pair 105m above the road in section and this is a very effective structure with high lateral load resistance.

Hanging in-between pair of arches, walkway is separated from green connection road and provide various and stereoscopic view to pedestrians. Handrail of walkway is designed with 1.8m high perforated metal for safety.

Monocoque, shell structure, is an integral system of structure and skin without extra concrete load as it doesn’t require additional external skin. Economic efficiency in construction is increased by using same geometry for both arches.

 

 

 

 

총괄 : 위진복

구조 : 동양안전기술

생태 : 이은희 교수 / 안원영 박사 (서울여대) 

양재고개 녹지연결로 설계공모

위치
용도
대지면적
건축면적
연면적
규모
설계
시공
사진

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